Prostředí v Montessori dětské skupině:

  • dítě se učí v přirozeném prostředí (pozitivní atmosféra třídy, učební pomůcky),
  • učení probíhá pomocí speciálních pomůcek,
  • dítě se učí spontánně od konkrétního k abstraktnímu, dle daných pravidel,
  • dítě si samo vybírá činnost, kterou chce vykonávat,
  • dítě si samo dokáže zkontrolovat správnost a práci s pomůckou,
  • dítě se učí pečovat o sebe a životní prostředí.

Pravidla při aktivitách:

  • Řád a pořádek: materiál je seřazen podle posloupnosti, aby dítě pochopilo zákonitosti života
  • Základní pravidla: ohleduplnost, spolupráce, bezpečnost, poté další pravidla
  • Svoboda: svobodná volba se projevuje v rámci přesných pravidel a hranic, jedná se o svobodu:
    • k práci na sebezdokonalování
    • k zodpovědnosti
    • k formování své osobnosti a vyjadřovaní sama sebe ve prospěch celku
    • k možnosti senzitivní fáze vývoje
  • Smíšený věk: dítě může zažívat různorodé vztahy, které jsou důležité pro sociální vnímání
  • Pracovní plocha: dítě pracuje na koberečku, nebo u stolu
  • Postup při činnosti:
    • zleva doprava
    • shora dolů
    • od konkrétního k abstraktnímu – nutno osahat
    • od jednoduchého k složitějšímu
    • čelem k materiálu
  • Respekt k vlastní činnosti a činnosti druhého
  • Vše dáváme zpět na své místo