Prostředí v Montessori dětské skupině:
- dítě se učí v přirozeném prostředí (pozitivní atmosféra třídy, učební pomůcky),
- učení probíhá pomocí speciálních pomůcek,
- dítě se učí spontánně od konkrétního k abstraktnímu, dle daných pravidel,
- dítě si samo vybírá činnost, kterou chce vykonávat,
- dítě si samo dokáže zkontrolovat správnost a práci s pomůckou,
- dítě se učí pečovat o sebe a životní prostředí.
Pravidla při aktivitách:
- Řád a pořádek: materiál je seřazen podle posloupnosti, aby dítě pochopilo zákonitosti života
- Základní pravidla: ohleduplnost, spolupráce, bezpečnost, poté další pravidla
- Svoboda: svobodná volba se projevuje v rámci přesných pravidel a hranic, jedná se o svobodu:
- k práci na sebezdokonalování
- k zodpovědnosti
- k formování své osobnosti a vyjadřovaní sama sebe ve prospěch celku
- k možnosti senzitivní fáze vývoje
- Smíšený věk: dítě může zažívat různorodé vztahy, které jsou důležité pro sociální vnímání
- Pracovní plocha: dítě pracuje na koberečku, nebo u stolu
- Postup při činnosti:
- zleva doprava
- shora dolů
- od konkrétního k abstraktnímu – nutno osahat
- od jednoduchého k složitějšímu
- čelem k materiálu
- Respekt k vlastní činnosti a činnosti druhého
- Vše dáváme zpět na své místo
