Začátek přístupu Marie Montessori směřuje k pozorování dětí, snahou pochopit dítě a jeho potřeby, respektu k individualitě jednotlivce. Líbí se nám, že Montessori
- respektuje a podporuje přirozený potenciál dítěte, děti mají přirozenou touhu poznávat nové věci, učit se souvistostem, proto je důležité pro něj připravovat takové prostředí, kde touha poznávat bude naplněna
- podporuje soustředěnost dětí, často chceme, aby děti něčemu věnovaly pozornost, ale když ji věnují, tak je často u toho rušíme
- pomáhá vychovávat sebevědomé a zároveň respektující děti. Děti nejdříve potřebují „objevit“ sebe, s tím co se jim líbí, co se jim nelíbí, potřebují zažít respekt okolí ke svým potřebám. Zároveň potřebují zvědomovat situace, kdy svým chováním překračují hranice, které jsou stanovené, nebo hranice druhého člověka.